Kribensis Kribensis

Aquainfo.dk

Pelvicachromis pulcher (Kribensis)

Kribensis: En farverig hulelægger fra Vestafrika

Se galleri
Et af de første billeder af min han.
Et af de første billeder af min han.

En personlig favorit

Pelvicachromis pulcher, bedre kendt som Kribensis, har for mange akvarister en særlig plads i hjertet. Sammen med scalaren og den lille mundruger var det en af mine allerførste cichlider. Det er en utrolig smuk og taknemmelig fisk, der med sine strålende farver og fascinerende adfærd er en gevinst for ethvert akvarium.

Naturligt habitat og vandværdier

I naturen findes denne art i Nigeria og Cameroun, hvor de lever i langsomt flydende floder og bække med tæt vegetation. Selvom de er meget tilpasningsdygtige, trives de bedst i blødt til middelhårdt vand med en pH-værdi mellem 6.0 og 7.5 og en temperatur på 24-27°C. I modsætning til mange andre afrikanske cichlider tolererer de også en smule salt i vandet, da de i visse områder lever tæt på floddeltaer.

Akvarieforhold og adfærd

Kribensis holder primært til i akvariets bundzone. Selvom de generelt er fredelige, kan de være territoriale over for andre bundlevende fisk, især under leg. Jeg vil ikke tilråde at holde flere par i samme akvarium, medmindre man har et meget stort system på 400-500 liter eller mere, da de forsvarer deres territorium ihærdigt. De er ikke kræsne og trives på en varieret kost af både tørfoder og frostfoder.

Opdræt og den røde bug

Som hulelæggere foretrækker Kribensis skjulesteder som halve kokosnødder eller urtepotter til deres æglægning. Yngelplejen er i særklasse; det er en fantastisk oplevelse at se hunnen lokke hannen til ved at vise sin intensrøde bug frem. I mit eget setup oplevede jeg, at et lille 20-liters akvarium var for småt til, at de følte sig trygge nok til at yngle. Da de blev flyttet til et større 325-liters selskabsakvarium, fandt de hurtigt en kokosnød og fik held med et kuld. Efter klækningen overtager hannen ofte en stor del af forsvaret og fører stolt ungerne rundt i akvariet, mens han jager alle potentielle trusler væk.

Fact table

Quick Stats
Familie

Cichlidae

Slægt

Pelvicachromis

Art

pulcher

Handelsnavn

Kribensis

Levested

Afrika

Længde

10 cm

Akvariestørrelse

60 liter

Formering

Huleleger

Yngeltal

200-300

Type

Cichlide, øvrige Afrika

Billedgalleri

Min *P. pulcher* han, fotograferet med et Canon EOS 350D.

Min *P. pulcher* han, fotograferet med et Canon EOS 350D.

Et af de første billeder af min han.

Et af de første billeder af min han.

Mit nyeste billede af en af mine kribensis hunner, taget med mit Canon EOS 350D.

Mit nyeste billede af en af mine kribensis hunner, taget med mit Canon EOS 350D.

Min hun foran hulen, hvor parret har lagt æg.

Min hun foran hulen, hvor parret har lagt æg.

Hannen vogter over ungerne, mens de leder efter føde.

Hannen vogter over ungerne, mens de leder efter føde.

Her ses ungerne lidt bedre mens farmand er "gemt" omme bag planten.

Her ses ungerne lidt bedre mens farmand er "gemt" omme bag planten.

Et mindre godt billede af kribensis'en.

Et mindre godt billede af kribensis'en.

Et af mine bedste billeder af kribensis taget med mit Canon A20.

Et af mine bedste billeder af kribensis taget med mit Canon A20.

Desværre er der lige et valisnerablad i vejen, ellers er dette et temmeligt godt billede.

Desværre er der lige et valisnerablad i vejen, ellers er dette et temmeligt godt billede.

En af mine Kribensis-hunner; nu store nok til kønsbestemmelse.

En af mine Kribensis-hunner; nu store nok til kønsbestemmelse.

Et par i deres hule, klar til leg.

Et par i deres hule, klar til leg.

Kommentarer

Diskussion
Vi gennemser alle kommentarer.
L
Lisbeth
2017-09-18 10:44:46
Fantastisk hjemmeside! Hvor meget graver Kribensis? Vi har lidt forventningsafstemning i familien: Min mand ønsker et dekorativt pryds-/selskabsakvarium med planter, gyppyer mv - jeg ønsker mig Kribensis. Kan dét kombineres i ét akvarium (180 liter)? Har tidligere haft Prinsessen af Burundi, som endevendte et helt 250 liters (de var skønne, men kønt var det ikke)!
Aquainfo
Kribensis graver, men ikke nær så meget som Prinsesserne. Jeg syntes selv at mit akvarium med kribensis var et prydakvarium, men jeg har heller ikke noget i mod at fiskene graver lidt. Jeg har holdt almindelige selskabsfisk med kribensis, men der er ingen garantier for at der ikke kan blive lidt ballade - specielt hvis (når) et par kribensis får unger.
R
Rasmus
2011-11-27 19:18:40
hvordan kan man se forskel på en han og en hun kribensis?
Aquainfo
Hannen er større og slankere, mens hunnen som regel har en markant rød (og fyldigere) bug. Forskellen bliver mere og mere udtalt efterhånden som fiskene bliver kønsmodne.
K
Katrine
2011-01-14 16:15:09
Hejsa. Kan de gå sammen med mbuna cichilder?
Aquainfo
Mjah - måske :) De er jo begge afrikanske og har nogenlunde samme behov, men jeg tror ikke jeg selv ville gøre det. Jeg tror ikke dine kribensis vil udfulde sig fuldt sammen med en flok mbunaer.
K
krille
2010-09-11 15:17:32
hvor lang tid går der fra at en gubby yngler til den ligger æg til de klækker
Aquainfo
Guppyer lægger ikke æg, men bærer dem indvendig indtil ungerne klækker og fødes. Fra de har parret sig går der normalt 4 uger før ungerne kommer.
A
Asem
2010-07-16 15:26:14
Hmm mig igen! har lige købt et par kribber og de er ca 5 cm, hvor lang tid tager det at de for unger?? fed hjemmeside.
Aquainfo
Hvis kemien er der mellem hannen og hunnen, så burde de have størrelsen allerede nu. Det er bare ikke altid at det sker, men tålmodighed er godt ;-)
N
Nicolai
2010-04-10 16:58:00
Hej fed hjemmeside :D hvordan kan man kende foreskel på hanner og hunner? Har selv et par ;D
Aquainfo
Hunnen er mindre, mere buttet og har mere rødt på maven.
B
Birgitte
2009-06-17 20:27:30
Hej igen. Jeg har en forholdsvis stor gul smerling ca. 6 cm og en malle på 15-20 cm, vil jeg kunne beholde dem sammen med kribensis uden problemer?
Aquainfo
Det tror jeg faktisk ikke. Jeg tvivler på at Kribensis ville føle sig trygge med de kammerater i akvariet og det kan risikere at føre til en del aggressivitet.
B
Birgitte
2009-06-17 18:40:12
hej. hvilke fisk og hvor mange kan du anbefale i et 150 l. akvarium, vil gerne prøve at have kribensis (hvor mange) og hvilke andre fisk (og hvor mange) er bedst at sætte sammen med dem?
Aquainfo
2 par burde kunne trives godt i et 150 liters. Af andre fisk er der mange muligheder, men helst ikke for mange teritoriale fisk. Dvs. du kunne have stimefisk eller guppyer, platyer og lignende.
A
Asem
2009-06-02 21:28:51
kan kribensis gå i 54l akvarie
Aquainfo
Ja, det skulle nok kunne gå.
M
Morten og Mette
2008-09-19 11:56:07
Hvor gamle og hvor store skal kribensis være for at de begynder et yngle?
Aquainfo
Så vidt jeg husker omkring 6-8 måneder og samme antal cm.
E
emil
2008-09-04 18:25:37
hvor lang tid gik der før di begyndte at finde sig en hule
Aquainfo
Det kan jeg ikke huske. Det sker normalt når de bliver kønsmodne, hvilket vel er omkring efter 6 måneder.
L
Lars
2008-02-13 21:44:40
sjovt.. i mine akavrier har det altid været begge forældre dyrene der har varetaget yngleplejen... et par gange, endda kun hunnen
Aquainfo
Ja, der er ingen faste regler når det gælder levende væsner.
H
Haap
2008-02-03 09:49:34
Hej kan læse at du har stor held med at få 0.1 har desvære kun haft held med at drive 1.0 frem. Nogen gode ideer?
Aquainfo
Nej desværre - mine var ikke min egen avl, men blot nogle jeg fodrede op så det var tilfældigt at jeg fik valgt flest hunner af flokken. Vandets hårdhed skulle kunne påvirke kønsfordelingen hos visse arter, men jeg har ikke selv nogle erfaringer med det.
S
Simon
2007-10-21 12:53:12
hej igen igen! :-D jeg har nu fået unger på to par i samme akvarium, de er ca. 2 uger gamle, er det normalt af de begynder at lægge op til parring 2 uger efter de har fået unger? syntes det er den sværeste fisk at blive klog på!
Aquainfo
Jeg har selv set mine kribenses lægge op til leg med kort interval og jeg har set det samme hos andre cichlider, men jeg ved ikke om det er normen. Jeg kan ikke helt huske hvor længe der gik imellem at mine kribenses legede, men mine scalarer har leget med kun omkring en uges mellemrum.
S
Simon
2007-09-16 16:29:32
hejsa igen jeg har nu fået dem hjem og de er i fuld gang med at grave! men mit vand i dette akvarie har fået et gulligt skær, kan det have noget med kokosnøderne at gøre? ved du hvad PH verdien skal være i et akvarie?
Aquainfo
Tillykke med dem! Især trærødder, men også kokosnødder kan afgive lidt farve til vandet. Det eneste du kan gøre ved det er at skifte vand hyppigt. Vandets surhed der måles i pH skal normalt ligge i intervallet 6-8, men blandt andre flere af de sydamerikanske tetraer vil gerne endnu længere ned i pH. I de allerfleste tilfælde vil det være helt fint hvis vandets surhed er omkring 7 pH, hvilket er neutralt eller mid i mellem syre og base. I Danmark er der mange steder hvor vandet fra hanen er oppe mellem 7,4 og 7,6 pH, men det tager fiskene normalt ikke skade af.
S
Simon
2007-09-06 00:03:48
av kan ikke lide dit måske! :-( men hvad kunne du ellers anbefale af maller/fisk til at holde akvariet rent? :)
Aquainfo
Udfra mine egne erfaringer er Ancistrus det bedste bud, men det der kan give ballade er at den også er territorial og bundlevende, men jeg har selv haft Kribensis sammen med Ancistrus og en flok Sterbai i et 325 liters uden problemer. Det springende punkt er at du har dine i et 128 liters og derfor vil jeg tro at Ancistrus er det bedste bud - de er ret tykhudede og lader sig normalt ikke bare kue.
S
simon
2007-09-05 11:23:21
tja har ikke så meget i tankerne ud over maller (ancistrus)og gubby da det er det jeg få mange unger på i øjeblikket men vil da prøve at sætte min neon fisk i og så hvordan det går :-)
Aquainfo
Ancistrus kan måske gå, men du risikerer en del ballade. Guppyernes unger overlever næppe og du skal være sikker på at dine neon er så store at dine kribensis ikke kan gabe over dem.
S
Simon
2007-09-04 19:34:37
Hvad ville du evt. anbefale at man kunne have ud over at fisk, til et akvarie på 128L. med sådanne et yngel par?
Aquainfo
Der er en andre fisk man kan have, men du skal nok helst undgå bundlevende fisk, såsom pansermaller og lignende. Du burde kunne have de fleste stimefisk eller en flok platyer/guppyer gående sammen med dem. Du kan blandt andre overveje kilepletbarber, citron tetra, sort neon eller rød fantom tetra. Er der noget specielt du har i tankerne?
A
Anne m
2007-08-11 14:36:26
hej. jeg har to par sommerfuglechiclider, kan de gå sammen med kribensis i et 180 litters
Aquainfo
Det vil jeg tro de godt kan, jeg ville godt turde prøve selv. De kommer dog fra forskellige biotoper oprindeligt og hvert sit kontinent, men de kan jo begge gå i almindeligt dansk postevand, så hvis du indretter akvariet så de får hvert deres territorie, vil jeg tro det går.
D
David
2007-07-30 13:49:31
Hej..Kan man godt have flere hunner og en han i samme akvarie?
Aquainfo
Det kan man godt, men det kan give en del konflikter mellem hunnerne så akvariet skal have en pæn størrelse.
D
Daniel
2007-07-30 13:47:50
Hej.... Kan man godt have et kribensis par sammen med et perleguramipar i et 60l akvarie....?
Aquainfo
Nej, det ville jeg ikke gøre. I et 60 liters ville jeg kun have et enkelt par Kribensis og ikke andre fisk overhovedet. Og perleguramier skal have et større akvarium end 60 liter.
B
Brian
2007-04-16 17:56:54
Hej. De er ca 4,5-5 cm. Dem jeg handlede hos, vil godt se på sagen og bytte.
Aquainfo
Så er de ikke helt udvoksede - er du sikker på at rygfinnen er udtrukket i en lang spids? Hunnens rygfinne er ikke helt rund, men har bare en meget kort spids. Men kan du få dem byttet til en sikker hun er det jo også godt nok.
B
Brian
2007-04-15 14:06:08
Hej. Hvad er den bedste måde og køns bestemme pelvicachromis taeniatus på, købte 2 som 1 par, men tror det er 2 hanner. De har begge lang og spis rygfinne, den ene har 1 øje på rygfinnen. Kan ikke se synlig forskel på finnerne på bugen.
Aquainfo
Du kan normalt se forskellen på størrelsen og finnerne, og hvis begge to har langt udtrukne rygfinner er jeg bange for at du har ret i din antagelse at du har fået to hanner. Hvor store er de?
B
Brian
2007-03-13 23:35:26
Hej. Der er kommet 1 nyt kuld med den nye han. Fik ham for ca 6 uger siden.
Aquainfo
Jamen så må han jo have været i parringshumør :-) Det er nok bare mere farvevarians ligesom det med det grønlige. Ærligt talt har jeg kun selv haft omkring 20 Kribensis, kun 6-8 af dem var hanner og formentlig var der kun 2-3 af dem der var fuldvoksne og udfarvede, så mit sammenligningsgrundlag er yderst begrænset.
B
Brian
2007-03-12 23:11:28
Hej. Der kom 4 kuld ved ham, i den tid jeg havde ham. Det er kun en lille detalje, som kunne være sjov høre, om der var en forklaring på. Tak for svaret.
Aquainfo
Det var nu også den nye han jeg mente mht. til farven, men pyt. Du er altid velkommen en anden gang.
B
Brian
2007-03-11 12:41:40
Den sorte farve på den gamle fisk, var en del mere kræftig end den jeg har nu.
Aquainfo
Det kan udover generelle farveforskelle som tidligere nævnt, også skyldes at den ikke er helt tryg eller ikke er i parringshumør.
B
Brian
2007-03-11 12:38:28
Hej. Ja det var den. Havde den i 7 md. Den var købt ved den lokale forhandler. Den blev købt som kribensis og jeg er ikke i tvivl om det var det, den havde bare ikke det grønlige skær.
Aquainfo
Selvom fiskene sælges under det normale handelsnavn, kan der godt være små farveforskelle fordi fiskene fanges forskellige steder og det må være tilfældet her.
B
Brian
2007-03-09 23:11:42
Hej. Flot han du har i toppen af billederne, har selv en der ligner. Har tidligere haft en, der ikke har det grønlige skær bag gællerne. Hvilken spec. kan det være.
Aquainfo
Jeg har købt den for at være en almindelig Kribensis og jeg mener ikke det grønlige er usædvanligt. Var din helt udvokset?
M
Miouse
2007-02-20 19:08:11
Kan man have et kribensispar i et 54 liters, eller er det for lille? Hvis man godt kan, hvilke fisk kan man så sætte sammen med dem?
Aquainfo
Det mener jeg godt du kan - husk der skal være gode gemmesteder til hunnen så hun kan få fred for hannen, hvis han bliver for påtrængende. Jeg ville holde dem sammen med nogle stimefisk som f.eks. Kilepletbarber eller Citrontetra.
B
Brian
2007-02-12 20:44:03
Hej. Har kribensis hunner svært ved og aksepterer en ny han, når den første han dør?
Aquainfo
Det tror jeg ikke, men de skal lige vænne sig til hinanden. Hvis den nye han er væsentlig mindre end den gamle kan det også tænkes at hun ikke "tænder" på ham, men giv det tid, så vil jeg mene at det kommer.
B
Brian
2007-02-01 18:02:48
Hej. Der er næsten ingen hanner (kribensis) i omløb, hvor jeg handler fisk. Har selv avlet 1 kuld (7 overlevede), bare ingen hanner, kan det have noget med vandtemperaturen? eller er der noget andet.
Aquainfo
Det må være dårlig timing. Med hensyn til dit eget kuld synes jeg ikke det er specielt usandsynligt kun at få et køn med kun 7 overlevende. Jeg har også hørt at vandet kan påvirke kønsfordelingen, det gælder både hårdhed og surhed så hvorfor ikke også temperatur. Til gengæld tror jeg "bare" du har været uheldig indtil videre.
B
Brian
2007-01-23 15:34:27
Hej. Hvor stort skal akvariet være for prinsessecichlider og kribensis har mulighed for og gå sammen. Har selv et par kribensis i et mindre 63L akvarium.
Aquainfo
Jeg tror ikke selv jeg ville prøve den blanding, men hvis du vil prøve vil jeg tro du skal op i et 250 - 325 liters akvarium, da de begge er ret territoriale, specielt når de yngler.
B
Bojje
2006-10-29 16:41:51
hej kan man få unger i et 60l-85l
Aquainfo
Ja, men du skal være opmærksom på om forældrene jagter hinanden når ungerne er klækket. Du bliver evt. nødt til at flytte den ene.
A
Anne-Sofie
2006-10-24 14:09:53
hvis man ikke har plads til 2 akvarier og får unger hvad går man så
Aquainfo
Man håber at nogle enkelte unger overlever - derudover lader man naturen gå sin gang mens man nyder forældrenes yngelpleje.
A
Anne
2006-10-24 14:04:47
hvordan kan du holde ud og gøre alle de akvarier rene
Aquainfo
Tjah, det er heller ikke altid lysten er i top, men så nøjes jeg med at skifte vand og venter med rengøring til en anden dag.
A
Anne
2006-10-24 14:01:50
kan man købe noget til at sætte ned i akvariet for at holde andre fisk væk med når man har unger
Aquainfo
Du kan prøve med en acrylplade fra Jem og Fix hvor du har boret en masse små huller i ligesom jeg har brugt i mit 100 liters.
S
Sofie
2006-10-24 12:38:48
kan man godt få unger i et akvarie på ca. 1m lang, 30 cm bredt og 50 høj jeg kan nemlig godt lide kribensis
Aquainfo
Det burde ikke være et problem at få et par til at lægge æg og få unger, men når ungerne bliver ældre kan der opstå lidt ballade...
A
Anne
2006-10-24 12:35:01
hej jeg har et akvarie og kan man godt sætte kribensis sammen med sværddrager, guppyer og platy
Aquainfo
Ja, hvis akvariet er stort nok - helst over 60 liter. Du skal nok ikke regne med at der vil overleve unger fra de andre fisk med kribensis i akvariet.