Ancistrus dolichopterus (Bristlenose Catfish) Ancistrus dolichopterus (Bristlenose Catfish)

Aquainfo.dk

Ancistrus dolichopterus (Bristlenose Catfish)

The species name is not 100% certain, but they are definitely suckermouth catfish.

Se galleri
Here you can see an ancistrus male with his fry - almost just hatched
Here you can see an ancistrus male with his fry - almost just hatched

I had never had suckermouth catfish before, but I had to try when I established my new 430-liter aquarium in 2001. I therefore bought 4 from a local breeder, but I didn't have much luck with the first ones, and in total, I have bought about 30, of which I have about half left. I have four males that are breeding, and at least two of them have two or three females.

Food and care

The suckermouth catfish live primarily on green food and are usually extremely effective at keeping the algae population in an aquarium down, but they also like to eat frozen food and they must regularly have catfish pellets or similar to maintain a suitable body condition. It is important that it is possible for the males to find caves where they can hide, and there should preferably also be driftwood in the aquarium, as they rasp wood matter from the roots as an important part of their diet, not least during growth. I have bought a couple of coconuts that I have cracked and put down for them as caves. It should give them more security and encourage spawning, along with varied and heavy feeding. So far, there have been two males who have used one of the coconut caves, while there is another who has used a hole in a tree root and one who has used the underside of a stone. Alternatively, smaller pieces of electrical conduit can also be used, which I don't think looks that good in the aquarium, or you can use bamboo tubes.

Spawning and fry

There is a quite clear difference between males and females, as the males develop some growths by the mouth that look almost like a beard. Ancistrus is not difficult to get to breed, but I have not yet discovered the spawning before there were eggs or fry. I therefore have no certain observations on what has triggered the spawning, but I have an expectation that good body condition (frozen food and green food) and fresh water are instrumental in getting the spawning started. This of course applies to many fish species. The most important prerequisite for breeding Ancistrus is that you have a compatible pair of the same species. It is not as obvious as you might think, as there are a myriad of species within the genus, and they are often sold under the same name. The safest method for getting one or more pairs is to buy 6-10 juveniles from the same litter and let them grow up and pair off.

The eggs are very large and completely orange, and they take about 2-3 days to hatch. It is the male who is responsible for the brood care, and he keeps the fry inside his cave until they are large enough to manage on their own (usually), which is about 5 days after hatching.

The first time I discovered there were fry, there were only 2-3 left. The second time there were quite a few more, which I discovered when I lifted the tree root they lived in out of the aquarium and all the fry swarmed out of the hole. Unfortunately, the other fish in the aquarium snapped up a good portion before I managed to catch about 25 fry. In a later brood, there were about 40 fry I caught and 10 to 20 fry I couldn't catch. It is definitely recommended to let the pair go in an aquarium by themselves or at least with some fish that are less voracious than cichlids if you want the fry to survive.

Faktatabel

Quick Stats
Species

Ancistrus dolichopterus

Origin

South America

Billedgalleri

Here you can see an ancistrus male with his fry - almost just hatched

Here you can see an ancistrus male with his fry - almost just hatched

Comments

Diskussion
Vi gennemser alle kommentarer.
K
Kirsten Nissen
2024-01-17 05:40:05
Hej, hvornår må jeg fjerne hannen fra mit lille akvarium? ungerne er så småt begyndt at komme ud fra hulen
Aquainfo
Ja, det er cirka på det tidspunkt jeg selv har gjort det. Det kommer lidt an på om der er andre fisk i akvariet som kan stresse hannen. Når den er fjernet er man i hvert fald sikker på at han ikke snupper en snack
M
Michael
2022-02-22 21:37:26
Er et 30L akvarie for lille til at yngle maller i? :-o
Aquainfo
Det tror jeg - jeg har dog ikke selv prøvet. Fuldvoksne sugemaller er ret store, så jeg tror ikke de vil føle sig godt nok tilpas til at yngle hvis de går i akvariet til daglig. Til gengæld er det en fin størrelse til at have ungerne gående i mens de er små.
D
dorte
2012-11-20 10:15:01
jeg har en Ancistrus(han) og Ancistrus albino(hun), som har fået et kuld sammen. er det helt normalt de kan finde sammen, oz når den ene er albino??
Aquainfo
Jeps, det er helt almindeligt - det er jo samme fisk bare i to varianter.
H
hej med dig
2012-10-31 18:58:25
hej må de få en skive agurk ?
Aquainfo
Det skulle være et fint kosttilskud, men jeg har ikke selv brugt det.
R
rasmus
2012-07-06 01:02:33
Hej det er mig igen. Er der en chanse for at der kommer unger :-)
Aquainfo
Ja, hvis du har en han og en hun.
R
rasmus
2012-07-06 00:33:50
Hej jeg har et 57 liters akvarie. Hvor store bliver ancistrus maller sådan ca. I sådan et
Aquainfo
Det er svært at sige præcist, men 8 til 10cm vil jeg tro.
M
Mads
2012-06-08 23:02:45
Kender du en malle der ikke æder gubby afkom?
Aquainfo
Så vidt jeg husker er der en nogle der ikke spiser andre fisk, men jeg har ikke selv prøvet dem. Til gengæld synes jeg ikke ancistrus er slem til at tage unger, selvom det kan ske.
H
HenrietteC
2012-04-04 11:36:21
undskyld det var ikke min mening at være annonym :) Min sugemalle er blevet tyk. Kan hun være med rogn selvom hun går alene? Vi har lige købt en han til et andet akvarium - skal vi sætte dem sammen? Tak
Aquainfo
Hunner kan sætte rogn selv om der ikke er nogen han sammen med hende, men hun kan ikke selv befrugte æggene og det er desuden hannen der sørger for det praktiske når æggene er lagt og den første tid efter æggene er klækket. I kan godt sætte dem sammen, men det er ikke sikkert at de danner par.
H
henriette sørensen
2012-01-03 17:39:28
hej. min ancistrus har lagt æg og nu passer hannen dem. men nogen af æggene er blevet hvide? er det fordi de er tomme? -Henriette
Aquainfo
Det er normalt fordi æggene ikke er befrugtede, men det kan hannen godt håndtere - som regel ved at æde de døde æg.
S
Signe
2011-11-13 17:37:27
Hej. Jeg har en chokolademalle gående sammen med mit mallepar. De deles om en hul rod/klippe. Vil chokolademallen spise de æg , der evt blir lagt?
Aquainfo
Det ved jeg desværre ikke, jeg har aldrig selv holdt chokolademaller og ved ikke hvor glubske de er.
H
henriette
2011-10-13 20:43:58
hej. jeg har et par ancistrus maller. hun har lagt æg en gang, der blev desværre ikke noget ud af det. hannen jager hende væk uanset hvor hun svømmer. han ligger ikke på æg. men tænkte om det var fordi han ikke gider hende??
Aquainfo
Det har jeg godt nok ikke været ude for. Det er ikke ualmindeligt at hannen jager hunnen væk, men han skal jo passe på æggene også. Jeg tror ikke det har noget med hunnen at gøre, men mere at hannen ikke er helt moden til opgaven endnu.
R
rune
2011-04-12 07:41:06
hey..! hvor store skal de være før de for unger..?. hilsen rune ps jeg har 3 sugemaller der er 2,5 cm og der er en der er mere brun i det jeg ved ikke lige hvem der er hvad håber du kan hjælpe
Aquainfo
De skal være noget større, jeg mener at hannen skal være omkring 8-10 cm og hunnerne lidt mindre. Det er ret svært at se forskel når de er små, men når de bliver større får hannerne tentakler der ligner skæg.
P
Pia
2011-04-08 14:44:25
Hej. Jeg fik 7 små sugemaller ( ca. 5-6 cm) i håb om at der både var hunner og hanner imellem, de går sammen med nogle gubier og en stor malle men nu kan jeg kun finde 1 lille malle tilbage, kan den store ha spist de små ??? det er mig en stor gåde for har heller ikke fundet noget skrog efter dem hvis de er blevet spist.
Aquainfo
Det kommer lidt an på hvad det er for en malle du har og hvor stor den er, nogle maller er rovfisk.
A
Anonym
2011-04-01 19:30:42
hej jeg vil gerne vide om det er normalt at ungerne er ca 2cm. lange efter 4 måneder ? er det normalt eller kan det være fordi jeg har givet dem normalt fiskemad ? på forhånd tak.
Aquainfo
De burde være større vil jeg mene, men der kan være flere årsager til at de ikke er det. Det kan bl.a. skyldes at du ikke skifter vand tit nok eller at de ikke får mad nok. Det er også vigtigt at de får træ fra rødder.
E
Emma
2011-01-05 19:27:50
Hej :) Jeg kunne godt tænke mig at have en sugemalle gående sammen med min guldfisk. Gerne en lille en. Kan du anbefale nogle? Kan man godt have dem i en bowle?
Aquainfo
De fleste sugemaller bliver omkring 10-15 cm, så jeg kan ikke anbefale dem til en bowle. De fleste har også behov for højere temperatur end en guldfisk, så du skal finde en der ikke bliver ret stor og som trives i koldt vand - jeg kender ikke sådan en desværre.
C
Christina
2010-11-21 16:46:04
Hvordan ser ungerne ud til ancistrus? Jeg har noget kriblene på bunden af mit akvarium.
Aquainfo
De ligner mini-ancistrus og er ca 1 cm lange fra starten. Afhængig af farven på de voksne (jeg har kun haft sorte) er de også udfarvede.
H
homer-simpson
2010-10-04 15:54:58
når man ser æg skal man så fjerne hunnen og de andre og lade "faren" alene tilbage i akvariet!!! jeg prøver at få dem til at yngle i et yngleakvarie sammen med nogle små guppy-unger og black-molley-unger kan jeg så fjerne alle mallerne plus "faren" eller skal jeg lade "faren" være i akvariet???
Aquainfo
Normalt kan hannen godt passe på dem også selvom der er andre fisk, specielt hvis man ikke har decideret glubske fisk sammen med dem. Jeg har normalt ladet hannen blive i akvariet indtil unger selv svømmede rundt.
C
Camilla
2010-08-18 15:41:22
Hej. I det ene akvarium har vi to sugemaller. Den ene er begyndt at blive tyk. Den ene eller begge sugemaller er begyndt at flytte sten fra under et udhulet stykke træ. Er det måske tegn på at der er unger på vej, eller gør de det bare behageligt for sig selv?
Aquainfo
Det lyder lidt som om hannen er ved at lave en rede klar og det passer jo fint med at hunnen er med rogn. Hold øje med om hannen bliver meget i sin hule og hvis han gør så kig efter om der er noget gul-orange i hulen når han henter mad.
K
kevin
2010-06-26 16:11:23
hej . kan man godt tage sugemalle æggene og sætte i et ynglebur, og skal forældrene med i det? for de andre fisk spiser æggene.. mvh kevin
Aquainfo
Det kan man sikkert godt, men jeg har aldrig selv prøvet. De gange jeg har haft æg fra sugemaller, har hannen passet godt på dem.
A
Ann
2010-06-06 12:26:39
Hej hvornår begynder sugemalle-hanner at udvikle "skæg"?
Aquainfo
Det er jeg ikke helt sikker på, jeg mener det er når de er omkring 1 år - måske lidt før.
K
Kristian
2010-01-25 21:38:05
HEj jeg har 2 akvariumer og jeg vil gerne have sugemallerne til at yngle. det ene akvarium jeg har er til yngel. Jeg har undersøgt hvad jeg skal have i akvariumet får det er bedst muligt til sugemallerne. Men jeg det jeg undre mig over er, hvordan jeg skal starte. Altså skal jeg finde 1 han og 1 hun og sætte dem sammen over i det ene akvariumet og lade dem går der sammen? også der efter tag hunnen væk når hun har lagt æg? eller skal jeg tage alle mine sugemaller sammen over i yngle akvariumet og vente og se til der kommer æg??. på forhånd tak.
Aquainfo
Man starter normalt med en flok sugemaller der vokser sig store. Der vil som regel være både hanner og hunner i mellem og hvis der er passende huler i akvariet vil hannen med udse sig en som sin hule og forsøge at få lokket en hun til leg. Hannen passer dem normalt til de er klækket.
L
Line
2009-10-29 09:16:59
Hej, jeg har et spm ang sugemaller - ikke omkring yngel, men om 'trivsel'. Jeg har en stor af slagsen i et 25 l akvarium. Han er lidt stor egentlig, men mit 'problem' er, at han ligger helt stille dagen lang, Han bevæger sig næsten ikke og svømmer sjældent rundt. Kan der være noget galt? Mvh. Line
Aquainfo
Sugemaller bliver mindre aktive med alderen og da det er et natdyr, kan de være meget in-aktive i løbet af dagen. Det er ikke nødvendigvis et tegn på at der er noget galt.
M
Maria
2009-07-24 13:02:24
hvordan kan man se om det er en hun eller en han sugemalle
Aquainfo
Hannerne får med årene en skæg-agtig vækst i hovedet og bliver generelt større end hunnerne.
J
Johan
2009-07-02 01:09:22
Hej. Jeg har et lille spørgsmål, eftersom at sugemaller spiser alger, er det så en dum ide at bruge algefjerner, altså sådan noget man kan få flydende, ikke de er man sætter på glasset.
Aquainfo
Jeg har aldrig selv prøvet algefjerner, men jeg kan svare ud fra spørgsmålet om man stadig selv skal gøre noget ved algerne når man har sugemaller - og der er svaret absolut JA. Der er normalt masser af alger overalt i akvariet og som regel fjerner man jo kun algerne på ruderne.
C
Christoffer
2009-07-02 00:09:25
Jeg har 2 sugemaller, som startede med at være sorte, men begynder nu at være sorte med nogle vide striber, så de ser ud til at have sorte pletter, er det normalt at de skifter farve?
Aquainfo
Ja, efterhånden som de bliver ældre kan farven godt ændre sig - det har flere af mine også gjort.
T
Thomas P
2009-04-12 17:09:18
Hej! i går aftes opdagede jeg at min sugemalle han lå under kokosnøden. Nysgerrig som jeg er , tog jeg kokosnødden op og dér lå der en masse små unger . Æggene er væk men ungerne er der endnu. Mit spørgsmål er så. Hvornår skal man begynde at fodrer ungerne? og med hvad? Mallerne går pt. sammen med 4 guppy hanner og 1 kampfisk hun. Vil de æde dem?
Aquainfo
De burde være nogenlunde sikre med de fisk du skriver, men der ryger altid nogle. De begynder at lede efter mad meget hurtigt efter der er klækket, så du kan prøve at smide nogle mallepiller eller agurkeskiver ned til dem.
M
Mathilde
2009-02-20 19:08:45
Min lillebrors sugemaller har nu lagt æg 5 gange efter hinanden, og det ser ud som om de bliver ved. er det normalt? og hvor lang tid vil de så blive ved med at lægge æg?
Aquainfo
Det er ikke unormalt at de ligger æg mange gange i træk, specielt ikke hvis der er flere hunner til en han. Jeg har selv oplevet at de har gjort det 4-5 gange lige efter hinanden.
E
emil
2009-01-11 18:54:46
hej jeg vil rigtig gerne se på prisen på en ancitrus malle (med tentaklerne på forhovedet)
Aquainfo
Du kan prøve at kigge her: MP Tropefisk
C
Christel
2008-09-06 19:15:05
hej... sys det er svært at se om mine maller er hunner eller hanner fordi de er så små som de er.. er der evt en anden måde man kan se det på?
Aquainfo
Nej, ikke som jeg kender til.
L
Lasse
2008-08-24 17:57:29
Heeej , mine maller har fået æg , og nu kan jeg ikke finde hannen ?
Aquainfo
Ligger han ikke på æggene? Det gør de ihvertfald normalt.
S
Simon og Søren Sugemalle
2008-07-20 15:30:27
Hej... vi(mig og min far) har haft vores akvarium i snart et halvt år og har ikke fået nogen unger. Vi har knoklet for at skabe velstand men har ikke haft held :S Nogen råd? Kh Simon og Søren Sugemalle
Aquainfo
Man kan ikke forcere legen da parret skal være kompatible. Blandt de ting der kan hjælpe er godt og varieret foder, samt kraftige vandskift - helt op til 50%
K
kirsten
2008-06-17 10:53:49
Hej dejligt med et sted, hvor man kan stille spørgsmål, når man er usikker, ikke Jeg har endnu et. Min hun kredser også om hulen, æder hun ungerne, eller hvad sker der?
Aquainfo
Jeg ved ikke hvorfor hun kredser om hulen. Har hun lagt æggene? Jeg har ikke selv oplevet at en hun har spist ungerne.
K
Kirsten
2008-06-16 18:00:31
Hej Meget informativt, tak. Jeg har selv et par spørgsmål: 1. skal hunnen besvangres hver gang, eller er det ligesom med de andre fisk 2. hvor ofte lægger sugemallerne æg på forhånd tak for dit svar
Aquainfo
Hunnen lægger æggene ubefrugtet i hannens hule, hvorefter hannen befrugter dem, så det skal ske hver gang ;-)
Jeg er ikke helt sikker på hvor tit de kan lægge æg, men jeg har haft sugemaller der har haft unger med ca. 1 måneds interval.
T
Tobias
2007-11-13 08:13:26
Min sugermalle har gemt sig under en trastup i ca. en måned, hvad kan det betyde og hvad skal vi gøre for at få den frem igen??
Aquainfo
En mulig forklaring kan være at han passer på æg - har du mere end en sugemalle? Hvis det er tilfældet kommer den frem når ungerne forlader ham og selv går på opdagelse. Ellers er der ikke så meget at gøre, sugemallerne er primært aktive om natten og kan godt lide at holde sig lidt for sig selv når det er lyst.
C
Christine
2007-10-01 13:20:01
Hejsa Jeg har masser af sugemalle unger, men hvordan får jeg dem fanget ind? mit akvarie er 450 L. med andre fisk og planter.nogen gode ideer? findes der en form for ruse?
Aquainfo
Jeg går udfra at de ikke er hos faderen længere, ellers er det bedste tidspunkt for indfangning lige inden de kommer ud af hulen - du kan ofte simpelthen løfte hulen op i nettet og ryste den. Hvis de er løs i hele akvariet kan jeg kun foreslå et stort net du placerer på bunden fyldt med mallepiller og venter til de kravler derind, hvorefter du kan løfte hele nettet op med unger. Du skal nok regne med at gentage nogle gange.
H
heidi
2007-09-28 21:11:15
lægger alm. algeædene sugemaller æg i vandkandten, halvdelen i vandet og den anden halvdel over vandet
Aquainfo
Nej, det lyder mere som pansermaller - de spreder deres æg langs glasset over det meste af akvariet, men de lægger dem ikke over vandkanten. Kan det være snegleæg?
A
Anonym
2007-09-28 21:09:02
lægger alm algeædene sugemaller æg i kanten af akvariet
Aquainfo
Nej, de lægger som regel deres æg i en hule, som en hul trærod, under en sten eller lignende.
S
simon
2007-09-06 10:09:17
min maller havde lagt (rigtig mange) efter 3 dage er du væk! har du oplevet det? det er sku en noget skuffende oplevelse! hvad kan man have gjort forkert?
Aquainfo
Ja, det er ærgerligt, men det er der ikke så meget at gøre ved. Jeg tror ikke det er noget du har gjort forkert, men måske nærmere en uerfaren han der ikke har passet godt nok på æggene.
N
Nick
2007-04-07 16:11:40
hej flotte fisk.. men hvordan kan man se om det er en hun eller han.. alså udseendesmæssigt..
Aquainfo
Hannen har et meget udpræget "skæg" - det har hunnen ikke.
S
søren
2007-02-19 22:01:37
hejsa kan man have 2 par til at gå sammen i et 250liters, et yngle par og et par der er 6-7cm.
Aquainfo
Ja, det burde godt kunne lade sig gøre - jeg havde selv 2-3 hanner og 4-5 hunner i et 325 liters.
M
Mike
2007-02-14 21:10:05
Får de unger lige meget hvad?. Jeg vil helst ikke have unger. Er det rigtigt, at de spiser flest alger, når de er små og de voksne er donve til at spise alger?
Aquainfo
De får unger hvis man er heldig at få et godt par og man passer dem godt, men ungerne overlever ikke ret længe hvis man ikke gør noget aktivt for at redde dem. Ja de er mest aktive som små og spiser også flest alger da.
J
Jesper
2006-11-20 01:00:58
Hvor store er de når de begynder at udvikle skæg?
Aquainfo
Jeg ved ikke præcis hvor gamle de er, men som regel begynder man at kunne ane "skægget" når de er 5-7 cm lange. Der kan dog også være hanner der modnes sent, så det er ikke en sikker metode til at skelne kønnene.
J
Jeanet
2006-10-30 09:36:07
Hejsa God artikel om sugemaller. Jeg har været så heldig at tre sugemalleunger har overlevet fra et kuld. De var blevet så store at to af dem var begyndt at få "skæg". Men ak - her til morgen var de døde..... Akvariet er på 250 liter - kan det være deres far, som har følt sig truet af sønnerne, så han har slået dem ihjel? Der var ingen skader på dem og akvariet har kørt længe.
Aquainfo
Ja, det vil jeg tro. Sugemaller er ret territoriale, specielt hanner og jeg har svært ved at se hvad det ellers skulle være der har forårsaget det. Normalt vil du få unger igen når først der er dannet et par, så bedre held med de næste...
H
Hanne
2006-10-25 23:46:52
Tak for svaret, så kan der altså være tale on flere kuld??? Venlig hilsen
Aquainfo
Ja, det kan der godt, men jeg tror det er mere sandsynligt at nogle af ungerne kommer først til maden og derved er vokset hurtigere.
H
Hanne
2006-10-20 05:22:08
Hejsa jeg har et spørgsmål som du måske kan/vil besvare. Min søn har fået sugemalleunger (farmor til sugemalleunger) Vi undrer os meget over at der er 3 forskellige størrelser på ungerne. Er det "normalt" eller tror du at det er 3 forskellige kuld.? Han har kun et par voksne ancitrustmaller.
Aquainfo
Fiskeunger kan vokse meget forskelligt - de hurtigste og grådigste får mest at spise, og vokser derfor hurtigere.
H
Hanne
2006-10-06 18:56:38
hejsa Dejlig artikel du har skrevet... Flotte billeder. Venlig hilsen Hanne ( farmor til 11 sugemalleunger)
Aquainfo
Takker, held og lykke med børnebørnene...