Poecilia sphenops (Black Molly) Poecilia sphenops (Black Molly)

Aquainfo.dk

Poecilia sphenops (Black Molly)

Black Molly: A Classic for the Warm Community Tank

Se galleri

An Elegant Jet-Black Classic

Poecilia sphenops, best known as the Black Molly, is a fantastic fish for the community aquarium. It is generally easy to keep and moves peacefully among other inhabitants. The jet-black coloration provides a stunning contrast to green plants, and their lively behavior makes them a joy to observe.

It is important to note that Black Mollies can be susceptible to White Spot Disease (Ich), especially if the water temperature is too low. However, when kept under the right conditions, they are very hardy and remains an absolute favorite among aquarists.

Natural Habitat and Water Parameters

The species originates from Central and South America, including Mexico and Honduras. To thrive, Black Mollies require relatively high temperatures around 27-28°C. They also benefit from a slight addition of aquarium salt, which supports their slime coat and overall health.

Feeding

Black Mollies are omnivores but have a high requirement for vegetable matter. In nature, they frequently graze on algae. In the aquarium, their diet should be supplemented with spirulina-based flakes or the occasional blanched lettuce leaf to ensure healthy digestion.

Behavior and Social Structure

They are social fish that thrive best in groups. It is recommended to keep multiple females per male to distribute the males' attention. They are ideal for community tanks, though one should be mindful of their tendency to eat their own fry.

Breeding and Raising Fry

Like other livebearing tooth carps, breeding is straightforward as females are almost always pregnant if males are present. The main challenge is preventing the fry from being eaten. Experience shows that isolating a pregnant female 1-2 days before birth in a heavily planted tank can result in large broods of over 50 fry.

Raising the fry successfully requires excellent hygiene and regular water changes to ensure they reach a good size. It is not uncommon for coloration to vary slightly in the first generations, leading some hobbyists to cull or separate individuals that are not entirely jet-black.

Fact table

Quick Stats
Family

Poeciliidae

Genus

Poecilia

Species

sphenops

Origin

South and Central America, including Mexico and Honduras

Length

5-7cm

Tank Size

60 liter

Breeding

Live breeder

Brood Size

40-70

Type

Live breeder

Billedgalleri

*Poecilia sphenops*

*Poecilia sphenops*

One of my female *Black Mollies*.

One of my female *Black Mollies*.

Mollies come in many color variations; here is a 'salt and pepper' type.

Mollies come in many color variations; here is a 'salt and pepper' type.

Comments

Diskussion
Vi gennemser alle kommentarer.
W
Walther
2025-02-17 17:53:52
kan en molly ikke skifte køn?
Aquainfo
Der er mange der har fortalt om primært hunner der er blevet til hanner, men jeg ved ikke om det er reelle kønsskifter eller om det er sent udviklede hanner.
R
Rasmus
2021-09-11 19:43:04
Hej jeg har et 325l akvarie med lidt forskelligt med nogle sorte tetra neon fisk også nogle sorte mollyere jeg har to mollyere der ser en del større ud end de andre og igår var der en der så ud som om den var ved at sprænge men idag kan jeg ikke få øje på den og der er ikke nogle unger nogle steder hvad kan det skylles for regner ikke med de er blevet spist allerede når der typisk kommer 40-50 stk ud af en
Aquainfo
Hej Rasmus. Nu skriver du ikke hvor mange fisk du har i akvariet, men hvis hunnen ikke er "ved at sprænges" længere, har hun sikkert født og enten er ungerne spist eller også gemmer de sig i akvariet. Jeg ved ikke om du har meget bevoksning i overfladen, men det er et populært gemmested for molly-unger. I øvrigt får førstegangs-fødende ikke ret mange unger - kuldstørrelsen vokser typisk med hunnens alder og antal fødsler.
L
Lukas
2021-07-24 15:58:33
Har kun et akvarie med 3 mollyer og nogle hvide skybjerge. hvad skal jeg gøre med den molly der ser meget gravid ud
Aquainfo
Hvis du ikke har andre akvarier hvor du kan flytte den over til, er der ikke så meget du kan gøre. Mollier er alt for store til fødekasser, men hvis du har mange planter, er der en chance for at nogle af ungerne overlever.
J
Jeanne
2017-03-26 15:54:58
Hvornår kan man se på ungerne om de får Lyrehale eller ej ?
Aquainfo
Det er et godt spørgsmål. Jeg kan ikke huske det præcist, men lyren plejer at udvikle sig med alderen. Jeg mener at det starter efter 3-4 uger, men jeg er ikke sikker.
A
Anonym
2013-08-23 16:15:29
Hvodan kan man se forskel på en han og en hun
Aquainfo
Hannen er mindre, har en større rygfinne og en aflang gatfinne.
A
Anonym
2012-07-28 16:14:26
Hvor mange hunner bør en han have?
Aquainfo
Umiddelbart er en helt fint.
J
June
2011-01-08 15:45:12
Vi har Mollyer i guld og sort og jeg synes de alle 5 ser gravide ud, selvom jeg egentlig troede et par af dem var hanner. Hannerne bliver slet ikke runde fortil vel? Vi har sejlfinner også og de er meget nemmere at se forskel på synes jeg. Er der evt andre forskelle end gatfinnen?
Aquainfo
Forskellen på gatfinnen er meget tydelig når fisken er udviklet, så hvis du ikke kan se forskel kan det være fordi de alle er hunner.
A
Anonym
2010-04-22 17:04:36
jeg har et 200 liters akvarium med juvel cichlider og et 50 liters med mollyer hvad skal jeg gøre? skal jeg flytte cichliderne og flytte mollyerne derhen til mollymoren har født eller skal de bare blive hvor de er? har ingen anelse. tak på forhånd! :)
Aquainfo
Jeg ville ikke bytte rundt på fiskene, hvis jeg har forstået korrekt at du har juvelcichliderne i et 200 l og mollyerne i et 50 l. Du skal nok regne med at en del af ungerne bliver ædt, men der er gode chancer for at en del af dem overlever hvis der kun går mollyer i akvariet.
A
Anonym
2010-04-05 18:31:57
kære webmaster jeg har guppyer og mollyer kan de gå sammen med sværddrager? svar hutigst muligt tak!!
Aquainfo
Ja, det skulle de nok kunne. De er lidt mere aggressive end de andre, men det bør kunne lade sig gøre.
A
Annie
2010-03-10 12:50:37
kan de gå sammen med en kampfisk? :)
Aquainfo
Ja, det skulle de kunne. De kræver begge ret varmt vand og så vidt jeg ved generer de ikke hinanden.
H
hans h
2010-01-13 18:04:16
hvordan kan man se om det er lige op over med fødselen
Aquainfo
Hun bliver meget tyk og rund, samtidig med at hun bliver meget nervøs. Jeg har ikke altid selv været heldig med at bedømme Black molly, så måske andre kender en bedre måde.
J
Jonatan
2009-12-22 10:31:36
Vores b.molly'er er Ca 4-5 cm lange hvor mange unger får de så ..`?
Aquainfo
Det kan man ikke forudsige præcist, men omkring 30-50 stykker.
J
Jonatan
2009-12-13 17:10:53
hvor mange unger føder black molly'er hver FØDSEL... ? (<:)
Aquainfo
Det varierer meget, men mellem 50-100 stykker afhængig af størrelse.
J
Jonatan
2009-12-13 16:55:34
føder b.molly'er levende unger eller æg `?
Aquainfo
De føder levende unger.
A
Ann
2009-12-11 13:15:36
Hej... Kan B.Molly-unger og Guppy-unger godt gå sammen? Guppy-ungerne er ca 3 uger gamle.
Aquainfo
Ja, hvis det er unger du har burde det sagtens kunne gå.
U
ulla
2009-06-26 18:45:48
Hvor gamle skal de være før de er helt sorte?
Aquainfo
Det er ikke alle der bliver helt sorte, men dem der gør burde være udfarvede efter 3-4 måneder.
S
Sine
2009-06-22 14:41:18
Mine Black Molly vil ikke spise skoldet salatblad...Hvordan kan det være?
Aquainfo
Det kræver en del tilvænning har jeg hørt - jeg har ikke selv fodret med det.
I
iben
2009-06-19 16:41:36
Er der nogen store forskelle på Black Molly og sort sphenops?
Aquainfo
Nej, ikke i praksis.
P
per
2009-06-14 21:07:05
Hvornår bliver de kønsmodne?
Aquainfo
Jeg er ikke helt sikker - jeg mener de bliver i stand til at formere sig efter ca. 3 måneder, men man bør vente til de er mindst 6 måneder for at få de bedste resultater.
L
Louise
2008-04-30 08:35:29
Jeg har et 54liters akvarium. Jeg har ikke tal på mine guppyer mere da de får unger som bare pokker lige nu. men har 10 Black molly. samt 2 sugemaller
Aquainfo
Så har du rigeligt fisk i det akvarium - jeg ville ikke selv udvide bestanden, hvis jeg var dig.
L
Louise
2008-04-21 22:12:16
kan black molly gå sammen med guppy og neon fisk????
Aquainfo
Ja, det kan de normalt godt. Hvor mange har du og hvor stort er akvariet?
S
simon
2007-07-28 22:59:19
hvordan kender man forskeld på han & hun køn?
Aquainfo
Hannen er lidt mindre og gatfinnen er omdannet til et gonopodium, længere og tykkere end en normal gatfinne. Hunnen har en almindelig gatfinne og er som regel noget rundere om bugen.
S
søren
2007-02-19 15:43:02
æder de guppierne hvis de går sammen
Aquainfo
Nej, de plejer at være meget fredelige.
P
paity
2006-10-22 13:08:06
hvor lang tid går der efter de har parret sig til hunnen føder?
Aquainfo
Jeg har ikke selv nogen pålidelig tidsmåling, men normalt siger man mellem 5 og 8 uger.