Pterophyllum scalare Rio Manacapuru (Red back, Red shoulder) Pterophyllum scalare Rio Manacapuru (Red back, Red shoulder)

Aquainfo.dk

Pterophyllum scalare Rio Manacapuru (Red back, Red shoulder)

New breeding candidate - a natural variant of the angelfish from Rio Manacapuru.

Se galleri
Here is the first picture of my new angelfish, Rio Manacapuru or 'Red shoulder'.
Here is the first picture of my new angelfish, Rio Manacapuru or 'Red shoulder'.

In August 2004, I acquired a variant of the common angelfish that was not yet very widespread, specifically Pterophyllum scalare Rio Manacapuru (also called "Red back" or "Red shoulder" in English). It is a beautiful variant of the classic angelfish with red on top. The breeder where I bought my angelfish in 2001 had some F1s that he breeds from, though without much luck - in about 1.5 years he has only had one brood. From that brood, I bought 6 young angelfish, where he selected 3 of a nice size and 3 small ones to give me a good chance for an equal gender distribution. They can now also be found in a few shops; I have seen them at AkvarieWest and Flyvefisken. The purchase meant that my top 325 liters was converted into a community aquarium for some species I wanted to keep, but which could not go with my Malawi cichlids.

Breeding angelfish.

It is usually not difficult to get angelfish to breed if you first have an established pair. A good way to obtain a pair is to buy 6-8 young angelfish (3-5 cm - at that size they are not that expensive either) and then let them pair off as they grow and become sexually mature. From my six Red shoulder angelfish, a pair formed after a good 9 months, but I actually think the remaining four were two males and two females. It didn't take long from the time they formed a pair until they laid their first eggs - I barely managed to discover their preparations before there was a proper cluster of eggs on the side pane. The first many times the pair laid eggs, I didn't succeed in getting the parents to care for the fry themselves - I haven't been able to judge whether it was because they are bad parents or if they were stressed by the other fish, but in any case, 2 days was the longest period from spawning until the eggs were gone. Otherwise, the pair laid eggs at regular intervals when they received frozen or live food a couple of times a week. To give them peace, I sold the remaining 4 angelfish, but that only caused the pair to start fighting among themselves; the female really took a beating from the male, and I quickly regretted selling the other 4, but by then it was too late.

Artificial breeding.

Tuesday, December 13, 2005, something finally happened again. When I came home from work around 6 PM, I saw the female had her ovipositor out, and they spawned around 7 PM. She laid the eggs on a leaf from Crinum thaianum, but I didn't see if the male fertilized them along the way. Since I really wanted a brood of angelfish fry from my Red shoulders, I had no choice but to attempt artificial breeding in a small aquarium, and I used a small 12 liter aquarium without substrate, where I added some anti-fungal agent (Aqua del with fungi-cid), a heater, and an air-driven filter. I took the water from the aquarium the parents were in, and the heater was set to the same temperature, around 27-28 degrees. I cut off the leaf with the eggs and placed it in the small aquarium with the tip of the leaf clamped in the cover glass, so that the leaf maintained roughly the same slope as before I cut the leaf off. Below is a chronological description of the further progress.

Day 0

I wasn't quite sure if the eggs were fertilized, but I thought I could make out something when I looked at the eggs through my magnifying glass.

Day 1

On Wednesday, not much had happened, except that a handful had gone moldy. I was still a bit unsure if they were fertilized, but it looked as if at least on some of them, development had occurred, but I couldn't see any hint of eyes or the like.

Day 2

The image was taken at 9:30 PM on December 15th. The image was taken at 9:30 PM on December 15th.

When I came home around 8 PM on Thursday, some of the eggs had hatched and several of them had tumbled down to the bottom of the aquarium, where the larvae lay wiggling their tails as best as they could. There were about 50 eggs that had gone moldy, but I did not remove them from the aquarium.

Day 3

The last eggs had hatched when I came home from work on Friday, which matches my previous experiences that hatching starts after two days and is finished after the 3rd day. I removed the leaf and as many of the moldy eggs as I could reach to avoid bad bacteria from them. The larvae have a type of adhesive on their foreheads, so they stick where they happen to land, and they have a tendency to gather in clumps because they also stick to each other. The hanging period usually lasts about 4-5 days.

Day 4

On Saturday, the first larvae began to take short swims, where they lash around for a short time until they land on the bottom again.

Day 5

I don't think the brood will be that large, but there are probably between 50 and 100 fry left, all of which lie wiggling their tails while gathering strength for more of their short swims. About a week from when the eggs were laid, the fry become free-swimming, and it is only now that you should start feeding! To ensure that food is ready for them when it is scheduled to happen on Tuesday, I will set a batch of brine shrimp to hatch as early as Sunday evening.

Day 6

Monday evening, unfortunately, quite a few fry had died - I think there are only about 40 left, but they are, on the other hand, getting ready to swim properly. I removed as many of the dead fry as possible with a pipette.

Day 7

Oh-no-no! Instead of a small shoal of free-swimming angelfish, there were only a few fry still wiggling on the bottom, while most others were dead. I came home quite late today and will take a closer look tomorrow.

Day 8

8-day-old Red back angelfish fry - it has just become free-swimming. 8 days old - it has just become free-swimming.

There are still about 10-12 fry left and they have gradually become free-swimming. I fed a tiny bit of brine shrimp and removed as many of the dead ones as possible.

Day 20

There are only 4 fry left and they are apparently growing - at least they are free-swimming. I only feed with decapsulated brine shrimp, as it is a bit too troublesome to make freshly hatched brine shrimp for such a small brood.

Day 31

31-day-old Red back angelfish fry - The angelfish shape is not that distinct yet. 31 days old - the shape is not that distinct yet. There are now only 3 fry left, but they are still growing and I have begun to have hopes that they will make it.

Day 34

34-day-old Red back angelfish fry - A real mini-angelfish. 34 days old - A real mini-angelfish. There are still 3 fry left and they are growing well and have slowly started to look like real angelfish. I still only feed with decapsulated brine shrimp, and I don't think they grow quite as fast as I am used to.

Day 55

We are approaching 2 months and they are developing well. We are approaching 2 months and they are developing well.

The last 3 angelfish are doing fine and are growing nice and large every day. Normally I would have moved them to another aquarium, but since there are only 3, they manage fine in the small aquarium. I expect, however, to move them within the next 2-4 weeks. As a side note, I can mention that the parents haven't spawned since, which surprises me a bit, but it is probably related to the fact that I moved them to another aquarium.

Raising fry

Freshly hatched brine shrimp is a very suitable food that really kickstarts the growth of the little ones, but you can also use decapsulated brine shrimp eggs, which are a bit easier to handle as they just need to be sprinkled down to the fry. Personally, I prefer the freshly hatched ones, as I believe they also stimulate the hunting instinct of the fry, in addition to them really growing fast. They should preferably be fed several times a day, but not too much at a time. They require quite heavy feeding to grow optimally, which in turn demands changing 20-25% of the water every other day. It is best if there is no substrate in the aquarium where you raise the fry, so you can vacuum up all food remains and excrement from the bottom when you change the water. A significant advantage of starting the hatching in a small aquarium is that you can more easily ensure sufficient food for all the fry and thereby ensure a fairly uniform growth.

The rest of the growth.

After 2 months, it is most common to sell angelfish fry, but the 3 fry were allowed to stay a bit longer with their parents because I was considering making a South American community aquarium, but in the end, I decided to sell them all.

Natural breeding.

It remains my primary goal to experience natural breeding with an angelfish pair, but it will not be with the Rio Manacapuru angelfish, as I have sold both the parent fish and the offspring because they had become too large for a 128-liter aquarium. Once I eventually succeed with natural breeding, I will describe it in more detail here.

Faktatabel

Quick Stats
Genus

Cichlidae

Trade Name

Red back, Red shoulder

Origin

South America

Length

15cm

Tank Size

128 liter

Breeding

Open spawner, prefers vertical substrate

Brood Size

400-1000

Type

Cichlid, America

Billedgalleri

A picture of one of my Angels from Rio Manacapuru,<br>taken with an Olympus C-5060WZ.

A picture of one of my Angels from Rio Manacapuru,<br>taken with an Olympus C-5060WZ.

Here is the first picture of my new angelfish, Rio Manacapuru or 'Red shoulder'.

Here is the first picture of my new angelfish, Rio Manacapuru or 'Red shoulder'.

A new picture of 3 of my Rio Manacapuru or "Red shoulder" angelfish. On one, you can faintly see the hint of the red that gives this fish the nickname "red shoulder".

A new picture of 3 of my Rio Manacapuru or "Red shoulder" angelfish. On one, you can faintly see the hint of the red that gives this fish the nickname "red shoulder".

A picture of my largest "Red shoulder" angelfish. The picture was taken on January 4, 2005, with a Pentax S5i.

A picture of my largest "Red shoulder" angelfish. The picture was taken on January 4, 2005, with a Pentax S5i.

After some time, my "Red shoulder" angelfish reached a size where my guppies were no longer safe. When I discovered it, there was only one male left - however, it is not the one you can see in the mouth of the angelfish here.

After some time, my "Red shoulder" angelfish reached a size where my guppies were no longer safe. When I discovered it, there was only one male left - however, it is not the one you can see in the mouth of the angelfish here.

My first attempt with artificial hatching of "Red shoulder" angelfish eggs. Spawning took place around 7 PM on December 13, 2005, and the picture was taken at 9:30 PM on December 15.

My first attempt with artificial hatching of "Red shoulder" angelfish eggs. Spawning took place around 7 PM on December 13, 2005, and the picture was taken at 9:30 PM on December 15.

Red back angelfish female with eggs.

Red back angelfish female with eggs.

8 days old Red back scalare fry - it has just become free-swimming.

8 days old Red back scalare fry - it has just become free-swimming.

13 days old Red back scalare fry.

13 days old Red back scalare fry.

31 days old Red back scalare fry.

31 days old Red back scalare fry.

31 days old Red back scalare fry.

31 days old Red back scalare fry.

34 days old Red back scalare fry.

34 days old Red back scalare fry.

55 days old Red back scalare fry.

55 days old Red back scalare fry.

Comments

Diskussion
Vi gennemser alle kommentarer.
F
Fimbe
2013-02-18 22:02:41
hejsa har et spørgsmål omkring artemia, hvordan klægger du dem? for når jeg prøver klægger max 10% af de æg jeg smider i flasken.. ellers en utrolig god siden, har læst den mange gange, jeg har unger der er 12 dage gammel nu, og en del er døde af sult men har omkring 100 - 150 unger tilbage... mvh Fimbe
Aquainfo
Tillykke med ungerne - det er og bliver for mig en af de sjoveste oplevelser som akvarist :-)
Jeg har forsøgt at beskrive hvordan artemia klækkes på siden klaekning_af_artemia_salina.html. Nogle af de afgørende faktorer er at have æg af god kvalitet, den rette saltblanding (bør fremgå af æggene) og god temperatur.
F
Fimbe
2013-02-12 18:46:37
Hejsa kan se det er en gammel side, så ville høre om du har fisk endnu?
Aquainfo
Jo, jeg har da fisk stadig, men ikke til salg hvis det er det du mener.
M
Mark Møller
2011-10-10 19:55:27
har selv scalare og har fåen ungen. og nu har jeg fåen et nye par da de begge døde. så jeg var glad da jeg så min nye scalare ligge æg og det er kunne godt at få sin vidne opdateret her
Aquainfo
Det er altid fedt at se et scalare par lægge æg. Jeg håber du får held med ungerne.
A
Anonym
2011-05-06 11:36:33
Hej ! har 5 rio som er 2 år gamle burde de ikk være kønsmodne,synes ikk at ku se pukkel så måske det kun er hunner ?
Aquainfo
Jo, på 2 år burde de være kønsmodne. Puklen kommer sent, men alene på størrelsen burde du kunne skelne dem eller ihvertfald på hunnernes mere buttede former omkring gattet. Det er jo ikke umuligt at du kun har det ene køn, selvom det vil være noget uheldigt.
N
Niclas
2011-01-16 21:32:11
hej, hvoedan kan man se forskel på hanner og hunner jeg har en sort scallere og en gylden med striber? hvad gør hunden når den er gravid? og kan man se det på hunnen? er lidt ny til det her med scallare hehe
Aquainfo
Hannen er større og udvikler ofte en lille pukkel på hovedet med alderen. Når en hun og en han har dannet par, renser de en plads hvor de kan lægge æggene. Du kan se på hunnen når hun sætter rogn ved at hun bliver lidt buttet, men hun skal også lige finde sammen med en han før der sker noget.
J
jesper
2010-01-26 20:48:56
Hej, Jeg har to store flotte gule scalarer gående. På det sidstem, er det begyndt at se ud som om, at den ene, er blevet lidt tykkere omkring maveområdet. Er det fordi den har æg? Og hvis ja, hvor længe går hun så med dem, inden hun lægger dem? Som du kan høre, er jeg også forholdsvis ny i faget ;-)
Aquainfo
Man kan godt se når hunnen sætter rogn, så det er sikkert det du kan se. Der kan gå længe inden de leger, der skal først være sympati mellem hannen og hunnen.
A
Anonym
2008-09-07 16:05:43
hvor stor kan en scalar blive
Aquainfo
Det afhænger af arten, men op til 40 cm for de største og mere normalt omkring 25 cm.
B
Bente
2008-08-04 12:47:53
det her er måske et dumt spørgsmål men... hvordan i alverden ser man egentlig forskel på de sorte scalare?? Mine er begyndt at slås ret meget
Aquainfo
Det er ret svært at se forskel på scalarer, men når de er ved at være voksne kan man næsten altid se det på størrelsen og panden der som regel er mere fremtrædende på hannen.
T
Thomas
2008-07-19 13:13:37
det gik meget godt :-) ungerne er næsten fuldvoksne men ikk helt endnu.. har beholdt mindst 5 af dem i mit nye 300 liters og solgte de resterende 40. ja mit andet par forsvarer stadig æg osv. de næsten fuldvoksne unger blev både guld/albinoer med slør :-)
Aquainfo
Det lyder godt - det er en af de sjoveste ting ved akvariehobbyen at kunne følge sin yngel vokse op.
T
Thomas
2008-07-16 14:41:41
ja nu har mit andet scalare par , ( en koi han og marmor hun) lagt æg... De passer meget godt på dem! De bidder endda de andre scalare meget! En af mine små scalare har fået et sår på hovedet bare fordi den svømmer forbi :O .. Mit par er MEGET opmærksomme selv hvis mallerne nu skulle komme.
Aquainfo
Det er altid sjovt når de forsvarer deres afkom! Hvordan gik det med de første?
T
Thomas
2008-07-04 18:26:59
Min slørscalare han som er en guldvariant har dannet par med min albino scalarehun for 1 uge siden. Nu har Hunnen så lagt æg. Og de er da extremt aggresive. Hannen bider i de andres finner mens hunnen tager sig af æggene, og omvendt. hvor lang tid går der før ungerne kommer til verden? De kommer garanteret til at se spændene ud :) Jeg glæder mig helt vildt! Sådan som de beskytter æggene burde de ikke blive spist.. :) Alle de andre fisk holder sig i den anden ende.. Kan man bruge knust flagefoder , eller er artemia det allerbedste???
Aquainfo
Æggene klækker efter 2-3 dage og ungerne begynder at svømme efter 5-7 dage. Det er helt klart at artemia er det bedste foder til små scalare unger.
D
Dennis
2008-02-01 20:47:58
Så lykkedes det endelig.. et ret pænt kuld unger kom ud af ægene 4-5 dage siden.. håber at en del overlever. de er lige begyndt og bevæge sig lidt rundt jeg takker for den fine guide og de altid hurtige og gode svar
Aquainfo
Tillykke med det - det er fascinerende at se dem vokse op. Husk at sortere kraftigt i dem så du kun har sunde og flotte eksemplarer gående - så får de tilbageværende bedre vilkår og de bliver nemmere at komme af med når de skal sælges en gang.
A
Anonym
2008-01-18 09:26:21
hvor fås Aqua del med fungi-cid da jeg ikke har kunne finde lige netop det mærke nogen steder
Aquainfo
Jeg kan ikke huske hvor jeg købte det, men mærket er heller ikke vigtigt, det skal bare være svampehæmmende. Cichlidecentret.dk har noget der hedder "Bacteria killer 50gr" som jeg ikke har prøvet, men som burde virke på samme måde.
D
Dennis
2008-01-18 08:50:42
Jeg har prøvet kunstig opdræt som beskrevet oven for men hver gang oplever jeg at alle æg bliver skimlet efter 2-3 dage hvad kan jeg gøre ??
Aquainfo
Det er svært at sige helt præcist, men det kan enten være fordi vandet er forurenet og svampemidlet ikke virker ordentligt eller fordi æggene ikke er befrugtet. Hvor mange gange er de skimlet?
R
Rolf
2007-07-14 14:06:05
Hej Jeg har købt 2 scalarepar og sat dem i nyindrettet 200 l akvarie. Det ene par har taget magten, det andet står i hjørnet, Hvad gør man? Putter flere scalarer i?
Aquainfo
Det ville jeg ikke gøre, den bedste løsning ville være at fjerne det undertrykte par. Alternativt skal du omdekorere så der bliver nogle nye territorier hvor de hver især kan holde til - det er dog ikke sikkert at det vil lykkes.
A
Anonym
2007-02-25 15:36:52
Heey.. hvor stort skal et akvarie være for at passe til scalare..?
Aquainfo
Højden er noget af det vigtigste, den skal helst være mindst 50 cm til fuldvoksne scalarer.
S
søren
2007-02-20 15:36:50
sprøgmål fra ovenstående, har du så et andet forslag til, hvad man kan putte i sammen med dem.
Aquainfo
Du kan overveje et par Dværgguramier eller et par Sommerfuglcichlider.
S
søren
2007-02-18 22:32:40
kan man få dværg scalarer, har et 60liters med guppier i kan man have et par scalarer sammen med dem
Aquainfo
Nej, det kan man ikke. Jeg vil ikke råde dig til at holde scalarer i et 60 liters - de bliver hurtigt alt for store til akvariet.
A
Anonym
2007-02-13 20:46:07
Kan man godt have 2 scalaer i et 85 l.med andre fisk som rød neon men der er menge planter og tæt beplandtning går det ik?
Aquainfo
Scalarer bliver for store til et 85 liters akvarium uanset beplantning.
A
Anonym:
2007-02-13 16:40:12
Er det rigtigt at hvis man har scalaer i et for lille selskabs akvarium og man har neon og kilplet barber og andre små fisk at det begynder og æde alle de små fisk?
Aquainfo
Scalarer æder alt hvad de kan gabe over uanset hvor stort akvarium de går. Scalarer er ligesom mange andre cichlider en rovfisk der betragter alt hvad de kan gabe over som foder.
A
Anonym
2007-02-13 12:59:11
Hvor mange rødneon kan man have i et 60l.selskabs akvarium hvis der også er andre fisk i?
Aquainfo
Det kommer helt an på hvor mange andre fisk der er i? Hvis du har omkring 20-30 neon i akvariet er der ikke plads til andre fisk.
A
Anonym
2007-02-13 12:55:40
sælger du dine scalarer unger skal helst være omkring 50-60 dage gamle hvis ja hvad koster en?
Aquainfo
De er solgt, også forældrene.
M
mike
2007-02-12 20:17:49
Har fire scalare unger i et 70 l. Er det nok indtil de bliver større så kan jeg give dem til en akvarie butik og få nogle nye unger. Kan man ikke bare gøre det?
Aquainfo
Så længe de ikke er fuldvoksne, kan man godt have scalarer i et mindre akvarium, men ulempen er at scalarer vokser ret hurtigt så du skal skifte dem ud med et ½ års mellemrum eller deromkring.
A
Anonym
2007-02-10 14:56:25
Hvad kan gå sammen med Scalare i et 112L?
Aquainfo
Efter min mening er 112 liter for lidt til scalarer, så jeg kan ikke anbefale noget du kan have sammen med dem der. Strengt taget er scalarer ikke rigtig gode sammen med andre store fisk, men der findes en række dværg-cichlider, f.eks. sommerfuglcichlider.
J
Jacob
2007-02-06 20:59:51
Spiser Scalare deres unger, efter de er blevet frit svømmende ?
Aquainfo
De kan både finde på at spise æg og unger, men hvis har et par gode forældre vil de passe dem nogle uger efter de er blevet fritsvømmende.
A
andreas
2007-02-03 12:58:31
jeg skal på ferie på næste søndag i en uge og har beplantet mit akvarie med planter i sidste uge kan jeg godt købe fisk nu også gi dem en tabelet i ferien
Aquainfo
Det ville jeg aldrig selv gøre! Hvis akvariet er kørt ind er ferier ikke noget problem, men du har jo ikke en chance for at gøre noget hvis akvariets balance "vælter" mens du er væk.
A
andreas
2007-01-30 13:30:27
er et 63 l. for lille til to scalarer
Aquainfo
Ja. Det kan til nød gå når de er unger, men scalarer vokser hurtigt og vil i løbet af kort tid have brug for mere plads end der er i et 63 liters.
A
andreas
2007-01-30 13:17:33
hej kan scalare og parpegøjeplaty gå i samme akvarie?
Aquainfo
Ja, men du skal ikke regne med at platyernes unger vil overleve.
M
Mig..
2006-12-23 15:51:19
Heej.. skal ungerne kun fodres med Artemia, eller kan man også give dem tørfodre hvis man knuser det til støv..?? ;oD
Aquainfo
Det er normalt nemmere at få dem til at tage levende foder, men det kan også lade sig gøre med afskallet artemia og sikkert også med knust tørfoder - det har jeg dog ikke selv prøvet. Det bedste foder overhovedet er helt sikkert nyklækkede artemia nauplier.
L
Lene
2006-11-18 16:42:34
hej! mine scalarer har lige lagt æg på vores pumpe, de går 6 voksne scalarer sammen med sugemaller, barber, mollyer. hvis vi ikke flytter æggene, bliver de så ikke spist ad deres "forældre" eller de andre fisk? vi er ret nye i det her..hehe
Aquainfo
Forældrene vil forsøge at beskytte æggene, men de kan næppe klare det ret længe med så mange andre fisk omkring. Det sikreste er at flytte æggene til et lille akvarium som beskrevet i artiklen. Og skulle æggene gå tabt så fortvivl ikke - når man først har et par plejer de at lægge æg regelmæssigt. Held og lykke med projektet.
J
Jacob
2006-10-26 17:52:43
Så det vil sige, at jo ældre hunnerne bliver, jo nemmere er det og se om det er en hun ? Kan Zebracichlider og scalare gå sammen ?
Aquainfo
Både og, du skal vide om fiskene er lige gamle og ud fra det kan du så gætte på hvilke der er hanner og hvilke der er hunner, men det er langt fra en sikker metode. Jeg vil ikke anbefale scalarer og zebracichlider sammen. Du kunne i stedet prøve med sommerfuglcichlider, enten almindelige eller Bolivianske.
J
Jacob
2006-10-19 19:20:33
Hvordan kan man se forskel på hanner og hunner ? Og til det spørgsmål ovenfor: Hvordan ser det ud når et par parrer ?
Aquainfo
Hanner er lidt større end hunner, men det er generelt ret svært at se før hunnens læggerør bliver synligt. Når de parrer sig afsætter hunnen en stribe af æg på et underlag de i forvejen har renset, derefter svømmer hannen ind over og afgiver sæden. Sådan fortsætter de til der ikke er flere modne æg i hunnen.
A
Anonym
2006-09-06 15:24:59
Hvordan kan man få unger med Scalarer ?
Aquainfo
Det har jeg forsøgt at forklare efter bedste evne under "opdræt af scalare" - er der en specifik ting du vil vide mere om?
M
mig
2006-09-01 20:04:29
hej jeg syntes det er en spændende at se udviklingen af dine scalarer unger.vi skal selv snart havde scalarer det glæder vi os til og håber at få unger.
Aquainfo
Det er en spændende fisk, især når den har unger. Et stort kuld scalare-unger ser bare godt ud. Held og lykke med Jeres scalarer.